WES IV Check de reality check
- r1112477
- 31 mei
- 2 minuten om te lezen
Welkom bij mijn check de reality check!
Aan het begin van dit academiejaar schreef ik mijn reality check als startpunt van mijn culturele reis. Ik twijfelde toen of er in mijn leven, tussen werk, gezin, mijn engagementen en alle dagelijkse drukte, nog wel voldoende ruimte was voor cultuur.

Ondertussen ben ik meer dan een half jaar later en kijk ik met een warm gevoel terug op wat ik beleefde: boeken die bleven nazinderen, voorstellingen die me raakten, artikels en blogs die nieuwe perspectieven openden. Kleine en grote momenten waarin cultuur me even liet stilstaan.
En precies in dat besef zat voor mij de kern. Want ondanks dat het leven soms aanvoelt als eat, sleep, work, repeat, blijkt er wel degelijk ruimte te zijn. Alleen... neem ik die niet bewust. Ik ren vaak van het ene naar het andere, wil overal bij zijn, voor iedereen klaarstaan, dingen organiseren en niks missen. Maar in dat alles vergeet ik soms mezelf — en dat wat me echt voedt.
Deze blog, hoezeer ik hem soms ook verwenst heb, heeft me doen beseffen dat cultuur voor mij geen luxe is, maar een noodzaak. Iets wat me vertraagt, me laat voelen, me opnieuw in verbinding brengt met mezelf en de wereld rondom mij.

Daarom wil ik bewuster kiezen. Tijd maken. Niet omdat het moet, maar omdat ik het wil. Omdat ik wil lezen wat me raakt, zien wat me intrigeert, horen wat me aanspreekt en proeven van alles wat het leven te bieden heeft — in al zijn vormen.
Misschien is dat wel mijn grootste inzicht: dat cultuur er niet "nog eens bij" komt, maar dat het net een manier is om opnieuw dichter bij mezelf te komen.
En dus: minder moeten, meer willen. Minder rennen, meer beleven.
Dat is mijn reality check.
Warme groet,
Goele






Opmerkingen